Smaken verschillen, zegt men. Maar is dat echt zo? En hoe gebruik je smaken binnen de horesca in je voordeel? Daarover weet landelijk smaakspecialist Peter de Kok alles. Hij onderzoekt al jaren hoe we omgaan met smaak, wat de gevolgen van smaak zijn en hoe we onze hersenen ermee voor de gek kunnen houden.

Wat is smaak en wat hebben we eraan?

"Smaak, net als geur, komt in de meest primitieve delen van de hersenen binnen. Daar vertaalt het zich in emoties die ons helpen te overleven. Smaak heeft dan ook als doel om in contact te komen met je chemische omgeving voor seks óf voor eten. En als je je realiseert dat zelfs een eencellig organisme kan proeven, dan kun je bedenken wat smaak dus voor iedereen doet. Via smaak letten we vooral op twee dingen. Allereerst: is iets veilig? En daarnaast: heeft het voedingswaarde? Suiker hebben we bijvoorbeeld allemaal nodig om te overleven. Dus vinden we dat lekker. En verbindingen die bitter zijn, wijzen erop dat iets mogelijk giftig is."

Kan de horeca zich voor smaakbeleving het beste op de tong richten?

"Slechts 20 procent van smaak proeven we met de tong. Een extra 40 procent komt daarbovenop door het effect van geur. De rest komt van andere zintuigen. Zoals zicht en gehoor, dat we er later in de evolutie bij kregen. Zicht wordt ergens anders in de hersenen opgevangen en helpt onze smaakherkenning een handje. Zicht kan mensen ook voor de gek houden, hoe? Dit leest u verder in 'tlekkerst magazine restauratief 5.

Nizo food research.jpg

Deel deze pagina:

Magazine 't Lekkerst

Magazine 't Lekkerst
LEES VERDER

Live in Meppel

Live in Meppel
WIN GRATIS KAARTEN!

Kerstpakketten

Kerstpakketten
DIRECT SHOPPEN

Bestellen

Bestellen
DIRECT BESTELLEN