In 2015 startte Nathan Smits uit Meppel in één maand tijd maar liefst drie horecabedrijven en –activiteiten, waaronder een foodtruckfestival. Wat de overeenkomst is tussen deze activiteiten verteld hij in ’t lekkerst magazine restauratief.

“Foodtruckfestivals zijn niet meer weg te denken uit de grote steden”, begint Nathan zijn verhaal. Hij doelt hiermee op de openluchtfestivals, waar horecaondernemers staan die – vaak vanuit een nostalgisch volkswagenbusje – te plekke hun gerechten bereiden en verkopen. Zelf organiseerde hij als startende ondernemer inmiddels twee van deze festivals. In Meppel deed hij dit onder de noemer Dinner Mobilé en in Groningen als Foodhallen van het Noorden, een driedaags evenement dat zo’n 10.000 bezoekers trok.

Succesformule

“Deze foodevenementen zijn gratis toegankelijk, maar hebben toch de festivalvibe. Voor een soortgelijk festival gevoel betaal je bij muziekfestivals waar grote artiesten komen, grof geld”, noemt hij een van de succesfactoren. Voor de deelnemende horecaondernemers die ook een restaurant hebben, ziet Nathan nog andere voordelen. “Laat je een goede indruk achter op zo’n foodfestival, dan onthouden mensen je naam en dat brengt ze op het idee om ook eens naar je restaurant te komen. Een ander voordeel is dat foodfestivals een heel gevarieerd publiek trekken: overdag de jonge gezinnen voor koffie en een broodje en vanaf een uur of vijf de mensen die willen borrelen met een hapje. Het loopt dus de hele dag door en dat maakt het uniek.”

Verandering van spijs…

In dezelfde maand dat hij zijn eerste festival opzette, kreeg Nathan ook akkoord om Café de Tapperij en Tapasbar la Tasca in Meppel over te nemen. Natuurlijk stond hij met de eetgelegenheid daarna meteen op zijn eigen festival. Ook bij de tapasbar zelf zit de loop er goed in. Hoe hij dat voor elkaar bokst? “Oorspronkelijk zat boven de tapasbar en beneden het café. Na de overname verweefde ik die twee met elkaar. Drinken in de bar combineer je immers goed met tapas.”

Omarm die ‘concurrent’

Nathan werkt graag samen met andere restaurants. Zo is hij met verschillende collega’s in gesprek over de organisatie van een weekend vol gezelligheid met eten, drinken en vermaak. “Denk anders dan binnen de vierkante meters van je restaurant. Zo kom je tot leuke ideeën”, is dan ook zijn visie.  De ondernemer ziet verder nog een belangrijke ontwikkeling om op in te springen, welke dit is leest u verder  in ’t lekkerst magazine restauratief.

D&R Fotografie-Foodhallen van het noordenRSPF3080.jpg D&R Fotografie-Foodhallen van het noorden_RSP3753.jpg

 

Deel deze pagina:

Magazine 't Lekkerst

Magazine 't Lekkerst
LEES VERDER

Live in Meppel

Live in Meppel
WIN GRATIS KAARTEN!

Coca-Cola Zero

Coca-Cola Zero
WIN EEN ZERO BBQ BARREL!

Bestellen

Bestellen
DIRECT BESTELLEN