Onze klant Snack-plaza Meuleplein uit Nijeveen verteld in t lekkerst magazine zijn kijk op gastvrijheid in de cafetaria's.

Wensen en behoeften van consumenten veranderen. Dus moeten cafetaria houders de bakens verzetten, vindt Marcel van Veen van Snack-plaza Meuleplein in Nijeveen. De eigenaar geeft zelf het goeie voorbeeld.

"Je moet wat doen, anders raak je achterop." Dat is de boodschap die Marcel van Veen voor collega's heeft. "Het imago van cafetaria's is vaak negatief. Consumenten denken bij een cafetaria vaak nog aan vet en ongezond eten. Bovendien groeien de wensen en behoeften van de consument." Tijd dus voor een positieve boost. "Mensen willen kwalitatief goed product. En daar hoort natuurlijk ook een goede uitstraling van je zaak bij." Volgens Marcel is de klant dan best bereid daar iets meer voor te betalen. 

Sloop en nieuwbouw

De eigenaar van Snack-plaza Meuleplein geeft zelf het goed voorbeeld in Nijveen. Twee jaar geleden sloopte hij zijn pand, waarin een café en een verhuurd cafetaria huiden, om plaats te maken voor een nieuw, modern pand. Dat opende eind 2013. Mét cafetaria en café met brasseriefunctie. Na de nieuwbouw nam hij ook het beheer van alle drie in eigen handen.

Publiek binnen? Begin buiten!

De nieuwbouw heeft nu een enorme stopkracht, volgens vakkrant Snackkoerier. Tot grote verrassing vna Marcel beloonde de krant het initiatief in 2014 mede daarom meteen al met een twaalfde plek in de Cafetaria Top 100. "Dat komt onder meer door de brede, open gevel. We plaatsten bijvoorbeel grote ramen, zodat je van buiten goed ziet hoe gezellig het binnen is. Verder ziet het er verzorgd en netjes uit, zowel van buiten als van binnen. Want al heb je nog zo'n mooie zaak van binnen, als mensen je niet kennen en ze zien een pand dat niet aanspreekt, dan krijg je ze niet gauw binnen."

Ruim en modern

Wie binnenwandelt bij het Meuleplein komt in een nieuwe, gastvrije wereld terecht. Met veel licht en veel ruimte. Waar de oude cafetaria bestond uit circa 50 vierkante meter, beslaat alleen het nieuwe zitgedeelte al 120 vierkante meter, exclusief keukens. Daar komt nog 70 vierkante meter bij van de erachter gelegen brasserie met caféfunctie. Ook de kleurstelling valt op: trendy fuchsia keert overal terug. In de lcd-schermen en de bedrijfskleding, in de menukaart en het interieur. Ja, zelfs in de lampenkappen.

Geheime missie

Kan de ondernemer na deze geslaagde metamorfose en de plek in de Cafetaria Top 100 nu achterover leunen? "Na de vermelding in de Snackkoerier vroeg ik me al af: 'Hoe moet ik dat dit jaar doen? Hoe hou ik dit niveau vast?" Hij bleef daarom vooruit kijken sloot onder meer een deal met vakvereniging ProFri. Die stuur nu vier keer per jaar een mystery guests. Op onverwachte momenten beoordelen deze zogenaamde klanten de zaak op zes punten: buitenkant, gastvrijheid/professionaliteit van medewerkers, product en productpresentatie, algemene bevindingen en gebruik van digitale media.

Meer interactie, meer verkoop

"Uit de mystery visits blijkt dat we nog een verbeterslag hebben te maken op het gebied van interactie met de klant, gastvrijheid en professionaliteit. Voor 2015 staat daarom onder meer een personeelstraining op het programma. Zo hopen we bijvoorbeeld meer bijverkoop te bereiken." Bijverkoop verwacht hij ook uit zijn plannen voor optimaler gebruik van narrow casting. De lcd-schermen boven de frituurpannen zijn nu nog vrij statisch: een scherm met broodjes, een scherm met softijs, eentje met friet en eentje met snacks. Idee is dat er straks elke maand wat nieuws op de schermen verschijnt en dat de beelden ook tijdens de presentatie wisselen om zo meer aandacht te trekken.

Professionele hulp bij lcd-presentatie

Om de inzet van lcd-schermen goed op te pakken, trekt hij een gespecialiseerd bedrijf aan. "Als ik die schermen zelf ga bijhouden, zakt het na een tijdje weer weg. De professionals waar ik mee in gesprek ben, hebben ervaring in de cafetariabranche, denken mee en doen suggesties. Zij weten immers wat in andere cafetaria's bijvoorbeeld goed werkt." Samenvattend stelt Marcel dan ook: "We kunnen niet alles tegelijk, maar op de verbeterpunten gaan we investeren, zowel in middelen als in arbeid."

Lees 'Alarm voor cafetaria's: het moet gastvrijer' in t lekkerst magazine.

Snack-plaza Meuleplein Nijeveen Meuleplein.jpg
Deel deze pagina:

Oeraardappel

Oeraardappel

 

 

 

ZE ZIJN ER WEER!

BBQ TIJD!

BBQ TIJD!


BBQ VLEES

Bestellen

Bestellen
DIRECT BESTELLEN